Del 20 al 23 de juny de 2022

Què és ActivaXpress?

És una formació per professorat de formació professional, és un esdeveniment anual, basat en la immersió a la gamificació.
Concentrarem 30 docents durant 4 dies per treballar en equip, de manera immersiva i vivencial aquesta nova branca que és la gamificació. Cada docent presentarà com a tasca i evidència de l’assoliment de la formació com a mínim a una activitat d’ensenyament aprenentatge, lligades al currículum amb enfocament gamificat. Es buscarà fer equips multidisciplinaris per aconseguir activitats gamificades on quedin lligats diferents cicles formatius. Es farà una tria de docents amb criteris de selecció relacionats amb les competències relacionades amb aquest esdeveniment i alt grau de compromís amb el canvi metodològic en la formació professional.

Qui ha participat?

Premi al vídeo més divertit

Calculator Cafetator

Premi al vídeo més autobombo

Hiro Hamada

Premi al vídeo més original

Game In

Arale

Prototipo

Un gran peluix

WonderWoman

Merlina Addams

BLACK

Actriu i ballarina

càmera curiosa

Flor silvestre

Fo K

inquietament

jocs de taula

Un passeig per institut

Formula 1

Fresita

Amy Farrah

Gatsby

Un profe de Valencia

Unicorn

G0s KAI

peça clau

Kitty

kmaleo

Mary Profins

Gota aigua

Orellut

Supernena

The cowgirl

La Gata Guerrera

Power Ranger

xalem

ELASTICGIRL

HORARI

FORMADORS/ES

Montse Llamas

Llicenciada en Ciències Químiques per la Universitat de Barcelona. Col·laboradora de l’Institut Obert de Catalunya i també vaig col·laborar amb el grup de química de l’ICE de la UAB. Des del 1999 soc professora de formació professional de la família química a l’Institut Narcís Monturiol (Barceloneta).

Soc una persona inquieta i sempre m’agrada aprendre coses noves que pugui aplicar a l’aula i aconseguir una major implicació per part de l’alumnat. Per aquest motiu, juntament amb la M. Àngels Queral vam fer la proposta a l’Equip Directiu de formar part de la gran família d’Activa FP, i actualment són les dues coordinadores d’Activa FP al Centre.

Qualsevol metodologia activa és benvinguda i entre elles la gamificació. Cada dia aprenc coses noves i espero continuar aprenent cada dia més.

M. Angels Queral

Doctora en Ciències Químiques per la Universitat de Barcelona, he donat classe a la universitat (UB i UPC) i des del 1999 dono classes a cicles formatius de la familia Química a l’Institut Narcís Monturiol (Barceloneta). M’apassiona la meva feina i el meu gran repte, des de sempre, és que l’alumnat gaudeixi aprenent.

Sóc tutora del segon curs del CFGM Planta Química PFiC i, juntament amb Montserrat Llamas, coordinadora d’Activa FP del Centre.

M’he format en gamificació amb gent com Ángel González de la Fuente o Christian Negre i segueixo formant-me perquè realment crec que és el futur a la nostra aula i ens queda molt per aprendre.

Fran Arrébola

Porto aprenent a ser InDocent* des del 2001, passant per pràcticament totes les etapes educatives i des del 2011 a la Formació Professional, concretament a la família de Comerç i Màrqueting. Soc inquiet i m’apassiona aprendre, em passo els dies buscant la manera d’aconseguir que l’alumnat gaudeixi i aprengui, oferint-los estratègies i eines que els ajudin a ser persones crítiques i responsables, tant amb el seu futur professional com amb la seva integració a la societat.

Des del 2014, intento millorar les meves classes de la mà d’Antonio Domingo. I junts, la de tots aquells que ens envolten i busquen també millorar-ne les classes. Aquest aliança ens ha portat a estendre un model propi d’aprenentatge basat en projectes al Centre d’Estudis Politècnics. A més, col·laborem amb el programa ActivaFP de la Generalitat de Catalunya, de vegades formant docents, de vegades assessorant i ajudant els centres en el desplegament de metodologies actives a les seves aules, altres vegades compartint les nostres experiències.També ajudem a teixir una xarxa de professionals amb interès en el canvi de mirada docent a les formacions de #EncesaEmocional, que també formen part de l’itinerari formatiu d’ActivaFP.* També, des de finals de 2020, jugant en equip amb Conecta13.

*Cal ser una mica InDocent per sortir de la norma establerta, qüestionar-se qualsevol acció de la pràctica docent, comprendre-la i tractar de millorar-la (encara que només sigui una miqueta).

Noemí Blanch

Jugar com a resposta a tot a la vida. Comparteixo projectes sobre el poder del joc amb gent bonica, “Play like a Pank” és un podcast feminista sobre joc i “Revolució basada en jocs” un espai que aposta pels jocs com a eina per a canviar el món.

Consultora en RRHH, Igualtat i el Poder del joc. Més de 20 anys d’experiència en projectes de formació i consultoria a empreses de diferents sectors aplicant metodologies experiencials. Experta en fer servir el joc com a estratègia i com a metodologia per a desenvolupar el potencial de persones i organitzacions.

Llicenciada en Psicologia per la Universitat de Barcelona, “Màster en Desenvolupament Organitzacional i Consultoria de Processos” per el GR Institute for Organitational Development. Postgrau en “Formació i desenvolupament del Capital Humà” per la Universitat Pompeu Fabra. “Gamificació, eina transformadora en l’educació” per UB. “Màster en Ludoformació” por Espai Lúdic i “Màster en Gamificació i Narrativa Transmedia” per IEBS. Técnica d’igualtat i cursant Màster d’estudis de Dones, Gènere i Ciutadania.

Professora a: UPC-CITM (Gamificació), IEBS (Playful Learning al Master de Gamificación y Narrativa Transmedia de IEBS  ( Introducció a la Gamificació a altres Masters), IL3 (Postgrau de Digital Learning i Experiències d’Aprenentatge) i professora de l’assignatura de desenvolupament de competències pel grau de Psicologia) a l’Universitat Abat Oliba CEU.

Antonio Domingo

Des de finals del segle passat acompanyo com a InDocent* en l’aprenentatge a futurs professionals de la informàtica que han decidit seguir la ruta de la Formació Professional. Conscient sempre que en informàtica el que estudies avui es va quedar obsolet ahir he buscat enamorar els meus alumnes de l’aprenentatge per oferir-los eines que els permetin tenir una inserció laboral còmoda i sòlida, que els faci persones tan conscients i lliures com sigui possible.

Des de fa 6 anys, comparteixo recerca i viatge pedagògic de la mà de Fran Arrébola. El camí ens ha portat a estendre un model propi d’aprenentatge basat en projectes al Centre d’Estudis Politècnics. A més, col·laborem amb el programa ActivaFP de la Generalitat de Catalunya, de vegades formant docents, de vegades assessorant i ajudant als centres en el desplegament de metodologies actives a les seves aules, altres vegades compartint les nostres experiències. També ajudem a teixir una xarxa de professionals amb interès en el canvi de mirada docent a les formacions de #EncesaEmocional, que també formen part de l’itinerari formatiu d’ActivaFP. A més, des de finals del 2020, jugant en equip amb Conecta13.

*Cal ser una mica InDocent per sortir de la norma establerta, qüestionar-se qualsevol acció de la pràctica docent, comprendre-la i tractar de millorar-la (encara que només sigui una miqueta).

DINAMITZADORS/ES

José Carrasco

És titulat en Formació Professional en Delineació Industrial a l’Institut Miquel Martí i Pol de Cornellà de Llobregat. Diplomat en Enginyeria Tècnica Industrial (Mecànica) a l’Escola Universitària d’Enginyeria Tècnica Industrial de Barcelona (UPC). Màster per Professorat de Secundaria en Tecnologia i Informàtica a la Universidad Internacional de la Rioja UNIR. Professor de formació professional a l’especialitat de Mecanització i Manteniment de Màquines.

Amb 20 anys d’experiència professional a l’empresa privada gestionant projectes industrials a nivell internacional al sector d’automoció com a product manager.

Innovador en l’ús de metodologies actives des del curs 2013 i per tant amb experiència en Aprenentatge Cooperatiu i Aprenentatge Basat en Projectes a l’Institut Palau Ausit de Ripollet.

Expert i tutor al campionat WorldSkill al skill de Mecatrònica industrial.

Coordinador del programa del canvi metodològic a l’FP ActivaFP del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya a la Subdirecció de Programes i Projectes des del 2018.

Ha realitzat diferents col·laboracions al Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya a la Subdirecció d’Ordenació Curricular.

Coordinador d’FP a l’Institut Manolo Hugué de Caldes de Montbui, gestionant la formació en centres de treball, la formació dual i els programes i projectes del centre.

Paz Gómez Jorge
És llicenciada en Ciències Química per la Universitat de Barcelona. Professora de formació professional a l’especialitat d’Anàlisi i Química Industrial. Diploma d’estudis avançats en Didàctica de les Ciències i les Matemàtiques per la mateixa universitat. Col·laboradora i formadora del grup de metodologies docents de la Universitat Autònoma de Barcelona fins a la seva desaparició el 2014. Formadora de formadors des del curs 1998 en metodologies i programació a la formació professional. Formacions per interins i funcionaris novells. Coautora del MOOC ABP FP de dualiza Bankia. Coformadora del curs d’Innovatec de Projectes d’innovació educativa de la Generalitat València. Coordinadora pedagògica de l’INS Provençana de l’Hospitalet de Llobregat del 2015 al 2020. Coordinadora del programa del canvi metodològic a l’FP ActivaFP del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya des del 2017. Innovadora en l’ús de metodologies actives des del curs 1997 i per tant amb llarga experiència en Aprenentatge Cooperatiu i Aprenentatge Basat en Projectes.
Marta Valero Compte
És diplomada en Ciències Empresarials a la Universitat Pompeu Fabra i llicenciada en Administració i Direcció d’Empreses per la Universitat de Vic. Màster en Direcció de Màrqueting per l’Instituto de Empresa de Madrid. Professora de formació professional a l’especialitat de Comerç i Màrqueting. 5 anys d’experiència en el departament de màrqueting de l’empresa privada. Col·laboradora i formadora de l’Institut Obert de Catalunya. Coordinadora d’InnovaFP de l’INS Santa Eugènia de Girona des del 2017 i coordinadora de la xarxa InnovaFP durant un curs. Coordinadora del programa del canvi metodològic a l’FP ActivaFP del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya des del 2021. Innovadora en l’ús de metodologies actives des del curs 2015 i per tant amb llarga experiència en Aprenentatge Cooperatiu i Aprenentatge Basat en Projectes.

COL·LABORADORES

Núria Ferré
Professora de l’Institut Comte de Rius a Tarragona i tutora de primer d’Operacions de Laboratori, Coordinador TAC de Centre i Coordinador de la Xarxa 1G d’ActivaFP.
Irene Freixas
Professora de l’Institut Santa Eugènia de Girona, tutora de Màrqueting i publicitat i coordinadora InnovaFP del centre.
Susana López

Professora de FOL des de l’any 2001, enamorada de la seva feina, de la innovació docent. Sempre ficada en un munt de projectes, autodidacta, creativa i emprenedora.

Agraïm la seva ajuda, orientació i assessorament en la primera fase de creació de l’activaXpress.

A on? A l’Alberg Empúries (Girona).

Horari de recepció:
General: de 9 h a 14 h i de 16 h a 20 h
Entrada: a partir de les 16 h
Sortida: a les 10 h
Tanquen portes: 23 h
Hora de silenci: 23 h

Per a menjar:
Horari d’esmorzar: 8.30 h
Horari de dinar: 13 h
Horari de sopar: 20 h

ActivaFP

El programa ActivaFP, forma part de la Unitat Impulsfp, que inclou programes d’innovació pedagògica, és un programa de la Direcció General de Formació Professional, que des de 2018 ve donant suport i impulsant canvis a metodologies actives d’aula als centres educatius d’FP d’arreu de Catalunya. En el curs 2021-2022 consta de 113 inscrits.

El programa ActivaFP ofereix un catàleg de formacions, webinars, cursos mooc. També s’ofereix recursos com guies de treball i assessoraments individuals i grupals (en format xarxes als centres). Durant el desenvolupament de les sessions de xarxa es detecten les necessitats formatives i d’assessorament dels centres inscrits al programa.